کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ ۲۰ نکته مهم برای بهبود کمپین‌های ایمیل مارکتینگ ...



آنچه در این مطلب می‌خوانید:

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ۲۰ نکته مهم برای بهبود کمپین‌های ایمیل مارکتینگجمع بندی

کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟

کمپین ایمیل مارکتینگ به 1 سری ایمیل‌های کاملاً به هم متصل که محتوای مفید و هدفداری دارند گفته می‌گردد.

ایمیل مارکتینگ تنها راهِ دسترسی آسان به مخاطب‌تان هست.

پس ایمیل مارکتینگ ارزش این را دارد که کمی رویش وقت گذاشته و فکر کنید که به چه چیزی می‌خواهید برسید.

سپس کمپین‌های خود را شروع کنید.

[box]

مجموعه آموزشی ایمیل مارکتینگ

1- ایمیل مارکتینگ چیست؟

2- کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ (اینجا هستید)

[/box]

کمپین ایمیل مارکتینگکمپین ایمیل مارکتینگکمپین ایمیل مارکتینگ
انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ

تعداد بسیار زیادی کمپین ایمیل مارکتینگ وجود دارد که بر اساس هدف ایمیل مارکتینگ خود می‌توانید برای مشترکین‌تان بفرستید.

در اینجا می‌خواهیم مهمترینِ این کمپین‌ها را به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که چگونه در دستیابی به هدف ایمیل مارکتینگ خود به شما کمک خواهند کرد.

قبل از تمام چیز بهتر هست بدانید که موارد زیر پرکاربردترین کمپین‌ها در دنیای بازاریابی ایمیلی می باشند ولی کمپین ایمیل مارکتینگ مناسبِ برند شما، به نوع برند و خلاقیت تیم مارکتینگ‌تان بستگی دارد و لزومی ندارد که حتما از این کمپین‌ها استفاده کنید.

۱- ایمیل خوشامد گویی

مهمترین اقدامی که در مقابل 1 مشترک تازه (New Subscriber) لیست ایمیل خود می‌توانید انجام دهید، ارسال 1 پیغام خوشامدگویی هست.

در تمام امور، برخورد اول مهم‌ترین و تأثیرگذارترین برخورد هست و بسیاری از شرکت‌ها، این برخورد اول در ایمیل مارکتینگ را انجام نمی‌دهند.

ایمیل خوشامدگویی بالاترین نرخ بازگشایی را در دنیا دارد ولی به شرطی که بلافاصله پس از مشترک شدن فرد ارسال گردد.

اگر روزها و هفته‌ها پس از مشترک شدن اشخاص برای آن‌ها پیام خوشامد گویی ارسال کنید، ریسک اسپم شدن را به جان خریده‌اید.

می‌پرسید چرا؟ چون بیشترِ اشخاص حتی به خاطر نخواهند آورد که خودشان در فرم Opt-in شما مشترک شده بودند.

محتوایی که در ایمیل خوشامدگویی خود استفاده می‌کنید به چیزی که می‌خواهید ارائه دهید، بستگی دارد ولی به طور کلی در ایمیل خوشامدگویی می‌توانید شخصیت برندتان را به تصویر بکشید و به مشترک خود بگویید انتظار دریافت چه ارزش‌هایی از برند شما را داشته باشد.

چنانچه عرضه کننده‌ی کالا یا خدمتی هستید، ایمیل خوشامدگویی بهترین مکان برای توضیح دادن نحوه دریافت کالا یا خدمت شما و نشان دادن نقطه شروع به مشترک‌تان هست.

اگر به ایمیل خوشامدگویی زیر از وب سایت Goodreads دقت کنید، ظرافت بیان در نحوه استفاده از محصول را می‌بینید.

ایمیل خوشامدگویی سایت Goodreadsایمیل خوشامدگویی سایت Goodreads

ایمیل خوشامدگوییِ به موقع و با محتوای درست می‌تواند اعتماد کافی در مخاطب شما ایجاد کرده، اعتباری برای سازمان شما بوجود آورده و باعث موفقیت سایر کمپین‌های ایمیل مارکتینگ شما بگردد.

۲- خبرنامه

خبرنامه نوعی کمپین ایمیل مارکتینگ هست که عموماً به صورت هفتگی، ماهانه یا در بازه‌های زمانی مورد تشخیص بازاریاب ایمیلی ارسال می‌گردد.

برای ایجاد خبرنامه ابتدا شما باید از مخاطبان خود بخواهید تا در خبرنامۀ ایمیلی شما عضو شوند.

سپس با 1 برنامه زمانی معین مثلا هفتگی یا ماهانه برای آنها ایمیل ارسال کنید؛ از اخبار مرتبط با محصول یا خدمات‌تان گرفته تا پست‌های وبلاگ‌تان را می‌توانید به عنوان خبرنامه ارسال کنید.

اگر خبرنامه را درست انجام بدهید، نه تنها مثل دیگر کمپین‌های ایمیل مارکتینگ برای مخاطب شما خسته کننده نخواهد بود، بلکه با نگه داشتن آن‌ها در جریان محصول یا خدمات خود، اطلاع رسانی و حتی سرگرمی، به آن‌ها خدمت واقعی ارائه خواهید کرد.

مهم‌تر از تمام اینکه نام برند شما به طور مرتب برای مشترکین لیست ایمیل‌تان تکرار خواهد شد و حتی باعث بازگشت آن‌ها به وب سایت شما می‌گردد.

حالا ببینیم 1 خبرنامه خوب شامل چه فاکتورهایی است:

یک عنوان خوب که بهتر هست با 1 تصویر جالب همراه باشد.متن خلاصه‌ی هر موضوعی که می‌خواهید در مورد آن خبری بدهید یا مقدمه‌ی مقاله وبلاگتان.فراخوان عمل (Call To Action).

با این سه موردِ ساده، جذابیت بصری برای مخاطب ایجاد کرده، حس کنجکاوی ایشان را تحریک نموده و ایشان را به مسیر دلخواه خودتان هدایت کنید.

۳- ترویج محصول یا خدمت (Promotion)

ترویج محصول یا خدمات می‌توان گفت که متداول‌ترین نوع کمپین هست و معمولاً به همراه نوعی مشوق(مثلا 1 کد تخفیف) ارسال می‌گردد و به هدف افزایش فروش هست.

احتمالاً همین حالا در صندوق ایمیل خودتان حداقل 1 ایمیل‌ به این فرم پیدا خواهید کرد.

متداول‌ترین اشتباهی که در این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ انجام می‌گردد این هست که کمتر از بقیه کمپین‌ها، استراتژیک و برنامه‌ریزی شده‌اند و صاحبان کسب و کار اغلب اعضای لیست ایمیل خود را با این ایمیل‌های تبلیغاتی به رگبار می‌بندند.

ولی طبق تجربه ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ، برای جلوگیری از اسپم شدن، ایمیل‌های تبلیغاتی را باید به بخش‌های خاصی از لیست ایمیل خود و بر مبنای استراتژی از پیش تعیین شده بفرستید.

منظورم این هست که به جای اینکه ۱۰ ایمیل تبلیغاتی را هر چند وقت یکبار ارسال کنیم، برای کمپین ایمیل مارکتینگِ ترویج دهنده محصول‌مان 1 داستان داشته باشیم.

داستانی که در آن هر ایمیل، کاربر را چشم انتظار ایمیل بعدی نگه دارد.

می‌دانم کار سختی هست ولی شما که محصول یا خدمت‌تان را بهتر از هر کسی می‌شناسید، با اضافه کردن کمی چاشنیِ خلاقیت می‌توانید داستان خود را خلق کنید.

۴- ایمیل دعوت

دعوت به 1 رویداد مثل 1 جشن سالگرد، کنفرانس، همایش، وبینار و … را به راحتی می‌توانید از طریق ایمیل انجام بدهید.

هدف از طراحیِ دعوت به 1 رویداد، افزایش آگاهی مخاطبان در مورد رویداد شما و تشویق اشخاص به شرکت در آن هست.

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم دعوتنامه خودتان را در بازه‌های زمانی مناسب به چهار ایمیل زیر تقسیم کنید:

ایمیل دعوت حدود 1 ماه قبل از رویدادایمیل پیگیری دعوت حدود دو هفته قبل از رویدادایمیل یادآوری چند روز قبل از رویدادایمیل تشکر بعد از رویداد برای کسانی که شرکت کرده‌اند و ایمیل چکیده رویداد برای کسانی که شرکت نکرده‌اند

معمولاً رویدادها برای برگزارکننده هزینه دارند.

به این خاطر، اکثر رویدادها شامل مبلغ ورودیه‌ای برای شرکت کننده می باشند.

مشکل‌ترین کاری که در این نوع کمپین پیش روی شما قرار دارد متقاعد کردن افراد به پرداخت آن هزینه و شرکت در رویداد هست.

ساده‌ترین راه این هست که صادقانه به مشترک خود بگویید این رویداد چه مزیتی برای ایشان به دنبال خواهد داشت. در کنار بیان این مزیت، جذابیت بصری فراموش نگردد!

۵- کمپین آموزشی

این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ همانطور که از اسمشان معین است، محتوای آموزشی دارند.

ولی این محتوا باید مشکلی از مخاطبین ایمیل شما حل کند وگرنه هیچ ارزشی برای ایشان نخواهد داشت.

پس تلاش کنید محتواهای آموزشی مفید برای مخاطب خودتان تولید کنید و به همین صورت در نوع محتوای تولیدی نیز دست و دلباز باشید.

هر چند وقت یکبار مشترکین لیست ایمیل خود را با 1 انیمیشن جذاب یا 1 وبینار رایگان تحت تأثیر قرار دهید.

۶- ارتباط پس از خرید

ایمیلی هست که بعد از خرید مشتری با محتوای تشکر یا معرفی خدمات پس از فروش یا هر گونه محتوای دیگر برای ایشان ارسال می‌گردد.

این نوع کمپین ایمیل مارکتینگ اگر به صورت استراتژیک روی نوع محصول یا خدمت خریداری شده برنامه ریزی شوند و در زمان درستی پس از خرید ارسال شوند، باعث اعتمادِ بیشتر مشتری به برند خواهد شد.

حتی تأثیر روانی چشمگیری روی مشتری گذاشته و از افسردگی پس از خرید (Post-Purchase Depression) ایشان جلوگیری می‌کند.

این مدل ارتباط بعد از خرید را ما در ایران معمولاً در قالب اس‌ام‌اس مارکتینگ (SMS Marketing) و بلافاصله پس از خرید مشتری انجام می‌دهیم.

چرا؟ به دو علت:

ایمیل مشتری اولین و اصلی‌ترین راه ارتباط ما با ایشان نیست.با ابزارهای اتوماسیون ایمیل مارکتینگ کار نمی‌کنیم.

در مقالات آینده که در مورد ابزارهای Email Marketing با شما صحبت کنیم، بیشتر با مزایای اتوماسیون کمپین ایمیل مارکتینگ آشنا خواهید شد.

۷- پرورش سرنخ (Lead Nurturing)

یک سری ایمیل‌های کاملاً به هم متصل که محتوای مفید و هدفداری دارن.

و می‌توانند سرنخی که دست کاربر خود داده‌اید را به خوبی پرورش بدهد.

وارد شدن اشخاص به چنین کمپینی بستگی به رفتاری دارد که در برابر 1 سرنخ از خود نشان داده‌اند.

ممکن هست نام این کمپین کمی سردرگم کننده باشد ولی دقیقاً همانطور که از اسمش معین است، این نوع کمپین‌ها با هدف پرورش 1 سرنخ از طریق قیف بازاریابی به منظور بالفعل کردن مشتری بالقوه برنامه‌ریزی می‌شوند.

به بیان ساده‌تر، شخصی که وارد وبسایت شما می‌گردد در مرحله اول فقط 1 کاربر عادی هست ولی وقتی شما اطلاعات ایشان را می‌گیرید (مثلا آدرس ایمیل) و به ایشان ایمیل می‌دهید، این شخص به 1 سرنخ تبدیل می‌شوید.

این یعنی شما 1 قدم جلوتر رفتید.

حالا باید سعی کنید این سرنخ را که 1 مشتری احتمالی (بالقوه) هست به 1 مشتری واقعی (بالفعل) تبدیل کنید تا از شما خرید کند.

به عنوان مثال شما 1 پیشنهاد به لیست ایمیل خود می‌فرستید.

این پیشنهاد (مثلاً ارسال رایگان خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان که این روزها از تمام طرف به گوشمان می‌خورد!) سرنخی هست که شما دست کاربر خود داده‌اید.

در تکمیل این ایمیل، 1 فایل راهنما می‌فرستید و پس از آن برای کسانی که تبدیل شده‌اند (یعنی روی لینک پیشنهاد شما کلیک کرده‌اند)، 1 پیشنهاد تکمیلی ارسال می‌کنید.

در کل هر فعالیتی که بتواند سرنخ را به سمت خرید بکشاند، پرورش آن سرنخ هست.

منطق کلی پرورش سرنخ ساده است: با انجام بخش بندی‌های خاص روی افرادی از لیست ایمیل‌تان که می‌دانید به چه چیزی علاقه دارند، می‌توانید محتوای مرتبط و هدفدارتری برای آن‌ها ارسال کنید.

این کار می‌تواند رابطه بین شما و مخاطب‌تان را قوی‌تر بکند. برنامه ریزی، بخش بندی و زمانبندی سه عامل بسیار مهم این نوع کمپین هست.

این را هم در نظر داشته باشید که مهم هست به دریافت‌کننده ایمیل توضیح بدهید که چرا این ایمیل را دریافت می‌کند.

برای مثال، می‌توانید بگویید: از آنجایی که شما کتاب الکترونیکی مربوط به “آن موضوع” را دانلود کردید، ما متوجه شدیم که شما به “آن موضوع ” علاقمندید و فکر کردیم که ممکن هست دریافت این اطلاعات در زمینه “آن موضوع” هم برای شما جالب باشد.

۸- ایمیل مناسبتی

با کمک ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس و جمع آوری داده از مشترکین خود، به سادگی می‌توانید این قبیل کمپین‌ها را راه‌اندازی کرده و از تأثیرگذاری چشمگیر آن‌ها بهره ببرید.

تبریک تولد، اعیاد، روزهای مرتبط با شغل افراد، سالگرد مشترک شدن فرد در لیست شما و … نمونه‌های خوبی از کمپین‌هایی هست که می‌توانید طراحی کنید.

تجربه به ما نشان داده به علت هدف قرار گرفتن خود شخص در این قبیل کمپین‌ها، نتیجه قابل توجهی به همراه خواهند داشت.

به این ایمیل سایت دلینو که به مناسبت شب یلدا برای من ارسال شده هست توجه کنید.

شما چه نقاط قوت و نقاط ضعفی در این ایمیل می‌بینید؟

ایمیل مناسبتی سایت دلینوایمیل مناسبتی سایت دلینو
۹- از سر گیری روابط (re-engagement)

فرض کنیم بخشی از مشترکین لیست ایمیل‌تان بیش از ۶ ماه هست که هیچکدام از ایمیل‌های شما را باز نکرده‌اند.

این ها در اصل مشترکین غیرفعال شما می باشند و می‌توانید مجموعه کمپین‌هایی را برای درگیر کردن مجدد آن‌ها با کسب و کار خود طراحی کنید.

نتیجه این تلاش شما این خواهد بود که یا این اشخاص ارتباط خود را با شما از سر می‌گیرند یا هیچ عکس‌العملی به محرک شما نشان نداده و شما می‌توانید لیست ایمیل خود را از این مشترکین غیر فعال پاکسازی کنید.

حتماً می‌پرسید چرا آن‌ها را پاک کنیم؟ چون این مشترکین بار اضافه‌ای روی دوش شما می باشند و با باز نکردن ایمیل‌های شما، تهدید بالقوه‌ای در به خطر انداختن شهرت شما پیش فراهم‌کنندگان سرویس اینترنت و پایین آمدن نرخ تحویل ایمیل شما می باشند.

پس سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید!

همانطور که قبلا هم گفتیم نوع کمپین ایمیل مارکتینگی که انتخاب می‌کنید کاملاً به هدف شما بستگی دارد.

اگر به دنبال فروش مستقیم هستید، پس کمپین‌های دارای محتوای ترویجیِ محصول یا خدمت، اطلاعیه از فروش، ارسال پیشنهادهای ویژه و … در راستای هدف شما می باشند.

اگر فقط به دنبال این هستید که مشتری فعلی خود را در مورد کسب و کار خود به روز نگه دارید و نام خود را در ذهن مشترکین خود به جلوی صف بیاورید، ارسال خبرنامه، محتوای آموزشی، کارت تبریک و … راه‌های خوبی برای رسیدن به این هدف می باشند.

۲۰ نکته مهم برای بهبود کمپین‌های ایمیل مارکتینگ

۱– مردم وقت و حوصله خواندن ایمیل های طولانی را ندارند،‌ پس به هیچ وجه متن های طولانی ننویسید.

از متن‌های قابل فهم و بدون هرگونه پیچیدگی استفاده کنید و تا جای ممکن خلاصه بنویسید.

۲– مردم از ایمیل های تبلیغاتی متنفرند.

بنابراین از قالب ها و عکس های تبلیغاتی تا حد امکان پرهیز کنید.

۳– در ایمیل‌هایتان از مطالب مفید و کاربردی استفاده کنید و تنها کمتر از ۳۰٪ را به فروش سرویس یا محصولتان اختصاص دهید.

۴– هروقت قصد فروش محصول دارید یاد مخاطبانتان نیفتید.

ایمیل‌ها را در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده و به‌صورت مرتب ارسال کنید.

برای این‌کار می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که خودشان در زمان‌های معین ایمیل را ارسال میکنند.

۵– میزان خواندن ایمیل در ساعت‌های مختلف روز متفاوت هست.

با مطالعه آمار مربوط به اعضای بانک ایمیلی‌تان می‌توانید ساعت مناسب را تخمین بزنید.

۶– در بخش فرستنده، بجای استفاده از نام شرکت، از نام 1 نفر از اعضا استفاده کنید.

مثلا: علی از کاموا.

۷– اگر نام مخاطب را می دانید حتما در شروع از آن استفاده کنید.

تاثیر قابل توجهی خواهید دید.

۸– از عناوین جذابی استفاده کنید که کاربر را به باز کردن ایمیل تشویق کند.

حتما خطوط اول متن ارسالی باید با عنوان ارتباط نزدیک داشته باشد.

۹– در همان جمله اول خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا آن ها را مخاطب قرار داده اید.

۱۰– لیستی از عنوان‌ها تهیه کنید و آنها را آزمایش کنید.

به شدت از نمونه های آماده پرهیز کنید.

باید متن مخصوص خودتان که برای مخاطب شخصی سازی شده هست ارسال کنید.

۱۱– اشخاص زیادی ایمیل‌ خود را با گوشی چک می‌کنند؛ بنابراین بسیار مهم هست که ابعاد ایمیل برای صفحه گوشی‌های مختلف بهینه شده باشد.

۱۲– برای رسیدن به مهم‌ترین هدف که افزایش میزان کلیک بر روی لینک‌ها است، فقط از 1 لینک استفاده کنید.

هر ایمیل باید برای 1 مقصود فرستاده گردد و بیشتر از آن خواننده را سردرگم می‌کند.

۱۳– سعی کنید حتما لینک‌ها را در قالب دکمه به کاربر نشان دهید.

احتمال کلیک بر روی دکمه‌ها بسیار زیاد هست.

۱۷– تمام مراجعین هدف یکسانی ندارند و در 1 مرحله از پروسه‌ی خرید – Sales Pipeline – نیستند؛ سعی کنید شخصیت‌های – Personas- مختلف تعریف کنید تا ایمیل‌هایتان را هدفمندتر بفرستید.

۱۸– در متن دکمه‌های فراخوان کلماتی که حس زحمت و کارکردن می‌دهد استفاده نکنید.

مثلا بجای عبارات: یادگیری، ثبت نام، شروع کردن، پرداخت و….

از عبارات: دریافت، مشاهده، بازی کردن، لذت بردن و … استفاده کنید.

۱۹– حتی الامکان تمام چیز را A/B تست کنید.

رنگ، عنوان، متن دکمه فراخوان و…..

تست‌ها حتما باید هدفمند انجام گردد تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

۲۰– در آخر ایمیل بگویید که خوشحال می‌شوید به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و کمکشان کنید.

حتما از عبارات سپاس‌گزاری استفاده کنید.

شما از کدام نکات بالا بهره برده‌اید و نتیجه گرفته‌اید؟

*برای مطالعه بیشتر در این مورد نگاهی به مقالات دسته بازاریابی ایمیلی داشته باشید.

جمع بندی

کمپین ایمیل مارکتینگ به 1 سری ایمیل‌های کاملاً به هم متصل که محتوای مفید و هدفداری دارند گفته می‌گردد.

ایمیل مارکتینگ تنها راهِ دسترسی آسان به مخاطب‌تان هست.

پس ایمیل مارکتینگ ارزش این را دارد که کمی رویش وقت گذاشته و فکر کنید که به چه چیزی می‌خواهید برسید.

سپس کمپین‌های خود را شروع کنید.

ارسال ایمیل قطعا یکی از قوی‌ترین روش‌های حفظ مشتریان هست.

اکثر مردم هر روز ایمیل خود را چک می‌کنند که این امر باعث ایجاد فرصتی می‌گردد تا روش‌های مختلفی برای جذب آن‌ها امتحان کنیم.

ممنون از اینکه در این از مجموعه مقالات بازاریابی ایمیلی هم با من همراه بودید و با هم 1 گام دیگر به حرفه‌ای شدن در این زمینه برداشتیم.

اگر این مقاله را تا اینجا خوانده‌اید، یعنی اطلاعات اساسی برای راه‌اندازه کمپین ایمل مارکتینگ را به دست آورده‌اید و دارید به 1 کمپین موفق نزدیک می‌شوید.

در مقاله بعدی، شما را با ابزارهای معروف بازاریابی ایمیلی در دنیا آشنا خواهم کرد و آن موقع می‌‎توانید به طور عملی به ایمیل مارکتینگ برسید.

پس در مقاله بعدی هم همراه من باشید و البته بدانید نظرات شما در پایین همین صفحه در ایجاد مطالبی بهتر و روحیه‌ای شادتر به ما کمک می‌کند.

۱ ۲ ۳ ۴ ۵ میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای
google rating | reviews
Google rating: 4.4
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121385 »
« ویراستار: زهرا محمدی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 14339 5 سال پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://behtarinideh.com/email-marketing-campaigns/